Something is best to remain secret.


Followers

Saturday, September 5, 2009

Life Like Chess

Hidup kita sangat complicated. Even kita tgk hidup kita cam simple, sebenarnya banyak lagi benda yg belum kita tempuhi. Bagi aku, bergelar remaja berumur 20 nih atau omputeh dok ckp "Happy Sweet 20" mmg penuh dengan cabaran dan dugaan.

Samada kita tahu atau x tahu je yg menjadi masalah. Klu kita nih org yg berpengalaman mungkin xkn menjadi masalah buat kita. Tp nk dpt pengalaman tue, mesti lah kita penah hadapi atau handle masalah tertentu lah kn?

Klu nk hidup kita nih xder masalah, kita kena tahu setiap keupayaan kita lam sesuatu kerja. Mcm mne pergerakan Castle atau Queen, Knight dlm permainan chess, cam tue lah jugak pergerakan kita untuk achieve ape yg kita nk dapat. Mcm mne kita nk dpt duit, mcm mane kita nk ader rmai teman, dlm masa yg sme cam ne kita nk belajar ataupun melakukan aktiviti2 harian kita.

Penah jugak aku nengok movie ape entah, yg plg aku igt smpai skang. klu kita nk menang dlm perlawanan Chess, kita perlu berfikir 3 step kehadapan. Barulah kita akan selamat. Satu lagi penah gak member aku ckp, klu pemandu F1, dia akan berfikir 2 selekoh kehadapan. Cam aku drive keta, pikir satu selekoh je dulu. Terpulang kat korang, latih otak utk berfikir benda yg kehadapan. Klu kita ckp xleh nk fikir sbnrnya sbb kita xpenah try utk berfikir.

Org yg penah aku kagum cara dia berfikir, sorg member aku masa kat skolah teknik dulu. Even dia ank org kaya, tp sikap dia dan cara dia bercakap membuatkan smua org sker bergaul ngan die. Klu kita wat salah ngan dia atau sakitkn hati dia, dia wat cam biasa je. xmarah2. malah siap memaafkan. I try to be like him, but smpai separuh jalan je. Skang nih sker sgt cari pasal ngan org. *lol*

Skang nih lak, org terdekat yg mungkin aku rasa cara dia berfikir sgt matang ialah En Idris. Mlalui cara dia bercakap, cara dia handle kelas atau satu program. Sgt wat pelajar selesa. Xpenah lagi aku dgr student ckp buruk sal En Idris. Smua dok puji je. Smpai skang klu refresh balik pon, kitorg still leh gelak dengan jenaka yg dia wat tue. I hope I will have a lecturer like En Idris, again very sempoi.

Conclusion nyer, day by day, People tend to change their habit or attitude. What the most thing we have to care about, try to understand what people tend to change for. For general, people change bcoz they want to make he/she comfortable with surrounding. Who change people? Us!
That why this blog is called prosperousUNDERSTANDING. Read, know and understand. Not misunderstanding.

No comments: