Something is best to remain secret.


Followers

Friday, August 27, 2010

UNEXPECTED

Actually, benda dh jadi 2 minggu yg lps, tp baru rasa nk post rinie. Time nih aku on the way balik kelantan bersama beberapa penumpang yg len. Nasib baik tayar yg pancit tue tayar blkg. kalau tyar depan, lom tentu lagi leh kawal ke x. Paperpon, alhamdulillah aku masih lagi leh menaip blog pada saat ini.

Korang2 yg nk balik raya nanti, jadilah pengalaman ini satu pengajaran dan peringatan. Bagaimana kita perlu menjaga tayar kereta kita lebih dari kita menjaga enjin ataupon rupa bentuk kereta. Semua tahu tayar perlu ditukar apabila dah nk haus. Tapi haus tue mcm mne? mcm tayar basikal ke? dah x nmpk bunga baru nk tukar. Jawapannya tidak, sbnrnya tayar perlu ditukar apabila tayar kereta anda dalam keadaan flat. bermaksud bucu tayar dengan permukaan tgh tayar hampir sama level. Kalu korang beli tayar baru, korang akan tgk permukaan tayar berbentuk melengkung. yg tgh lebih tinggi la kn. Cara lain nk tahu tayar tue haus ke x, korang rasa lah dengan tgn korang. gunalah sixth sense..


Seterusnya, klau korang nk tukar tyar korang. digalakkan korang tukar dahulu tayar yg didepan. If tayar belakang lagi haus dari tayar depan, korang ambik tayar depan tue, tukar g blkg. then tayar yg korang baru beli tue, letak kat depan. Sbb kalu pape hal, pentingkn yg depan, probability tyr depan nk pancit tue kurang. Kalau tayar dpn pancit, belum tentu korang leh kawal stering. melainkan bawak slow.

Sekiranya korang xnk tukar tayar lagi, digalakkan jugak korang buat silang tayar. Tayar lah pakcik repair keta tue, nk silang mcm mne. silang X ke, atau silang depan-blkg. Ikut kesesuaian. Kalu kenderaan korang x seimbang, nt tayar korang akan haus dengan tidak sekata. Dan of course, x smpai setahun, dah kena tukar tayar baru.

Saat2 nk tukar tayar tue, korang pastikan mental dan fizikal korang kuat. kadang2 alat tukar tyr yg disediakan xboleh nk bukak tayar. Klu dia merupakan ahli angkat berat mungkin x mustahil. Mcm yg berlaku kat aku 2 minggu lepas, hanya 2 skru je dpt bukak, yg dua lagi mmg x boleh. alat yg putar skru tue x mampu nk bukak skru yg terlalu ketat. so, digalakkan korang beli pembuka skru tayar berbentuk T. lagi senang dan x perlu byk tenaga nk guna nt. ataupon, klu korang2 yg guna pembentuk skru berbentuk L, cuba cari batang paip untuk sambung kat alat tue.

Time tue nasib baik lah ade pakcik dkt tue berhenti bg pinjam alat dia. sanggup dia patah balik g umh dia ambik batang paip sbb alat pembuka skru aku tue xleh nk bukak. dah cuba pusing sampai bengkok.

Last skali, sebelum memulakan perjalanan yg jauh, digalakkan korang check tekanan angin tayar berada dalam keadaan yg direkeman. x perlu terlalu terik atau kurang. pastikan sedang2. sbb perjalanan jauh x sama dengan perjalanan korang nk g tgk wayang ngan awek. bab kata org kampung, sediakan payung sebelum hujan.

No comments: