Something is best to remain secret.


Followers

Wednesday, March 28, 2012

Advanced Twitter

Saya rasa ramai dah tahu cam ne nk main twitter nih. Retweet, reply, direct messages, trending hashtag, spam timeline orang dan sebagainya. Cuma mungkin ada special button yang korang mungkin tidak tahu, bagi mereka yg baru hendak berjinak dengan twitter nih. 

buat mereka yang mmg dasar pemalas, malas nk tekan tu tekan ini. Jangan risau sebab abang twitter kita nih telah memperkenalkan shortcut keyboard seperti gambar di bawah ini. cumanya korang kena rajin sket untuk hafal kod2 nya. kalau malas jugak hafal Alt + F4 pon dh ok.. 



Satu fungsi yg plg aku sker kat twitter nih adalah membuat grouping "list". Kadang-kadang mereka yang dok follow orang sampai beribu-beribu tue memang x leh nk kedip mata nk baca tweets orang. Mana tak nya, speed timeline dia 10 tweets per second. follow plak jenis yang sker spamming tue, mau 20 tweets per second. So, lebih baik korang buat list kat profile korang, korang add je user yg korang rasa sentiasa nk baca. contohnya, aku buat list utk semua budak ump yg aku follow. secara tak langsung aku leh tahu apa perkembangan sekeliling kat U aku nih. kalu dok scoll timeline smata-mata nk baca ump nye tweets, mmg pinau mata lah.


Kalau rasa dah boring sangat ngan tweet user yg korang follow tue, korang boleh tengok apa topic yang tengah hangat diperkatakan skrang. pasal siti nurhaliza mengandung ke, shila amzah nak kahwinn ke, justin bieber lari rumah ke. semua leh tahu dengan cepat lah. kadang-kadang member kita kentut pon leh tahu. kalau lah die bengong gi post kat twitter "hah! sedapnya kentut" wakaka.



So pembelajaran kita dh habih, korang dh boleh ambik final exam dgn syarat berdaftar akaun twitter. Good luck. ;)

No comments: