Something is best to remain secret.


Followers

Friday, June 17, 2011

Day 24 - Internship

Entry lepas gua dah cter psl kerja konkrit kan. kali nih gua rasa nk cter proses memasang precast plak. bagi korang-korang yg bkn dalam bidang structural engineering nih. Precast tue bermaksud, bahan binaan yang dibuat dan diproses di kilang berdasarkan ukuran dan kekuatan yang diperlukan dalam sesuatu projek. Biasanya kontraktor perlu menempah sebulan lebih awal. Dan harga precast nih of course lah sangat mahal. Istilah mahal dlm engineering nih adalah dalam gandaan puluhan ribu. bukan mcm gandaan minyak petrol yg 20sen, seposen tue k. 




Gambar kat atas tue sedang menunjukkan 2 orang pekerja sedang mengendalikan proses mengangkat precast menggunakan tower crane. Sebagai engineer, kita perlu tahu berapa berat sesuatu precast dan keupayaan mesin tower crane boleh mengangkat sesuatu objek. Misalnya, kalau mengangkat objek di hujung tower crane, ianya hanya boleh mengangkat berat sehingga 6.5 tan sehaja. Bergantung kepada jenis tower crane lah kan. 

Lepas angkat column precast nih, pastu ianya akan ditransfer kan ke lokasi yang hendak dipasang. Berdasarkan no siri kita bley tahu kat mana alamat si column nih. 



Sebelum column di pasang, surveyor perlukan mengukur tinggi slab supaya pemasang precast tahu beberapa banyak shrim patut diletakkan di atas tempat pemasang tue. Tujuannya memastikan column berada pada level yang betul. Secara am nya, tinggi slab kadang kalanya tinggi, dan ada tempatnya ianya rendah. 



Disebabkan tempat yang hendak dipasang berada di hujung bangunan, dan tower crane tidak sampai untuk mengangkatnya. Oleh itu, sebuah mobile crane berkeupaayaan 25 tan diperlukan. Then, column didirikan dan diangkat seperti gambar dibawah.




Lepas diangkat, then kena masukkan ke dalam besi dan sudah sedia terpacak. Actually kat besi tue datang cari column Level 1. yang dok pasang ini adalah column level 2. 


Lepas dah masuk ke dalam besi, dua batang penyokong dipasang dan dilekatkan antara column dan slab. 



Pastikan jugak column berdiri secara 90 darjah dengan mengukur menggunakan alat seperti gambar di atas tue.


Then, surveyor pula akan mengukur kesemua tiang yang telah dipasang samada berada di ketinggian yang betul berdasarkan Benchmark. 



Dan aku selaku pelajar praktikal ditugaskan untuk menyemak samada tiang yang dipasang tersebut adalah tiang yang betul berdasarkan no siri yang ditulis atas plan adalah sama dengan no yang diconteng pada tiang column. 


Anak panah pada tiang tue adalah penting bagi menentukan column berada pada arah yang betul. Anak panah pada tiang mestilah berlawanan dengan anak panah yang ditunjuk di dalam plan.


 Gambaran hitam putih precast column. Sekarang besi sudah pun berada di dalam column seperti gambar di atas. Seterusnya pekerja precast perlu meletakkan "gam" bagi mengukuhkan kedudukan structure tersebut. 


Pekerja sedang menutup bahagian bawah menggunakan simen biasa sebelum kerja grouting bermula.


Saluran untuk tujuan grouting nanti. Grout adalah hampir sama dengan simen biasa tetapi kekuatan grout adalah lebih tinggi. 


Setiap 25kg tepung grouting memerlukan 4.45 liter air. 


Dan akhir sekali grout dimasukkan kedalam saluran nya sehinggalah penuh. Macam mana nak tahu penuh ke tidak, sampailah ia memeleh.


Dan ini lah hasilnya... 

No comments: