Something is best to remain secret.


Followers

Tuesday, October 4, 2011

Review : How to communicate with anyone

Alhamdulillah, aku dah masuk bab 4 baca buku ini walaupun sibuk dengan assignment mahupun presentation. tapi kali nih aku nak review tentang bab 2 dan 3 yang agak berkaitan. Ianya memperihalkan tentang "Sosial and Professional Networking Events".

Straight to the point, biasanya event macam nih adalah tempat bertemunya ahli-ahli perniagaan bertujuan kenal-mengenali justera mencari rakan perniagaan yang baru. Jadi ianya penting untuk berkomunikasi dengan baik supaya orang yang ditegur percaya dengan kebolehan kita untuk melakukan perniagaan bersama. 

first guideline yang diutarakan ialah mengenai pakaian.



" Always consider wearing clothing that is on a par or slightly, just slightly smarter than the type of people you wish to meet "





Sebelum kita ke majlis beramah mesra ataupun sewaktu dengannya, pertama sekali yang perlu dirisaukan adalah bagaimana kita perlu berpakaian ke majlis itu. Adakah dengan memakai jeans, round-neck t-shirt atau berkasut sukan. Sekiranya majlis itu mengenakan sesuatu tema, tak mengapalah jika anda ingin memakai konsum transformer atau power rangers. Pasti tiada siapa yang akan menghiraukannya. Bagi majlis formal, pakailah kameja berkolar warna cerah dan seluar slack hitam dan berkasut kulit hitam. Itulah pakaian yang paling professional buat masa kini. 

Antara isu kedua yang dibincangkan adalah mengenai 'bussiness card'. Mendapatkan, memberikan atau mengumpul bussiness card sebenarnya memainkan peranan yang sangat penting semasa kita berkenalkan dengan orang baru. Tugas kita di majlis itu bukanlah perlu mengumpul sebanyak mana bisnes kad tetapi perlulah beramah mesra terlebih dahulu. Jika diawal pertemuan kita sudah memberi kad bisnes kita, ianya menampakkan kita terlalu terdesak untuk melakukan perniagaan. Tapi jika kita berkenalan terlebih dahulu, bertanya tentang isu semasa. Pasti kita akan lebih mengenali orang itu sebelum kita menghubunginya dia semula di lain hari. 

Malah, orang yang kita beramah itu pasti akan lebih mengingati kita berbanding orang yang berjumpa hanya bertukar kad bisnes. Jika dia ingin mencari rakan bisnes, pasti kita lah orangnya yang akan dihubungi. 

Jadi disimpulkan di sini, be genuine

Pada bab yang ketiga, penulis mengarangkan tentang perkara yang patut dilakukan yang tidak patut dilakukan sewaktu di majlis beramah mesra. Secara ringkasnya,


DO
DON’T
Be as positive as possible
Whinge or complain
Reflect on what went well and what didn’t (and why)
Dwell in the past
Meet as many people as possible
Rush
Hand over your business card if asked, or of you think you may like to contact them in the future
Hand out you business card as soon as you meet someone. It looks desperate
Be as genuine as possible
Find faults with the other person
Be aware of your body posture – weight evenly balanced
Fold yours arms or put your hands in your pocket
Give a short, firm handshake
Shake with a wet hand
Get to know the person
Try to ‘sell’ at the event

No comments: